Zet je licht aan!

Zet je licht aan!’

Sjabloon met spuitkruit

67% van de Nederlanders heeft wel eens een onveilige verkeerssituatie meegemaakt door fietsers zonder licht. En de kans op een aanrijding neemt met 20 procent af bij juiste fietsverlichting. Goed idee dus, die fietslamp. Maar dan moet je hem wel áánzetten.

ANWB Fietsverlichtingsactie 2018

In oktober kwamen zo’n 10.000 mensen in actie om op gevaarlijke punten ‘zet je licht aan’ te krijten.  Superbelangrijk, want uit onderzoek blijkt dat na het zien van deze tag meer mensen hun licht aan doen. Van 4 naar 6 op de 10. Zo werken we samen aan de verkeersveiligheid.
Iedereen die meegedaan heeft bedankt! #zetjelichtaan
Bekijk hieronder de video.

Sjabloon en spuitkrijt

Een derde van de fietsers heeft wel werkende fietsverlichting, maar gebruikt het niet. Waarom mensen de lampjes niet aanzetten, kan simpele redenen hebben zoals: ze vergeten het. Of ze vinden het niet belangrijk genoeg voor een klein stukje.
ANWB wil het verkeer veiliger maken en fietsers er aan herinneren hun licht aan te zetten. Het idee: een sjabloon met de tekst: ‘Zet je licht aan’, met een smiley erachter. Met uitwisbaar spuitkrijt kan het op het fietspad worden gezet op strategische en drukke punten, waar het ongeveer twee weken zichtbaar is en daarna verdwijnt.
Wat blijkt? In plaats van 4 op de 10 hebben 6 op de 10 mensen na het lezen van de tekst “Zet je licht aan” op straat hun lamp aan. De smiley geeft mensen het gevoel dat hun gedrag wordt beloond.’

Hoe werkte de actie?

Scholen, verenigingen, politie, gemeenten en ANWB-leden hebben begin oktober hun eigen sjabloon en spuitkrijt aangevraagd om in hun omgeving tags aan te brengen op drukke punten, zoals stoplichten. Al deze vrijwilligers hebben op zaterdag 27 oktober, vlak voordat de wintertijd in ging, tegelijk tags aangebracht. Zo maken we met zijn allen Nederland veiliger.